Fiat TwinAir niet zonder zorgen: zo voorkom je problemen

Peter Aansorgh

Olie verversen alleen is bij de Fiat TwinAir niet voldoende, soms kan het verversen zonder te reinigen zelfs leiden tot storingen. - Foto's: Peter Aansorgh

De Fiat TwinAir motoren zijn bijzonder gevoelig voor olievervuiling. Problemen voorkom je door op tijd olie verversen, én het blok reinigen. Hoe doe je dat?

Fiat TwinAir motoren hebben een bijzondere klepbediening met hydraulische plunjers. Geheel probleemloos is dit systeem niet: “De olie komt niet overal in het kleppenblok tijdens stationair draaien, daarvoor moet je rijden en af en toe op de motor afremmen”, aldus Huub de Cock, technisch Directeur van de Dupag Groep.

Meeste problemen bij koud aftappen

Klanten waarbij de olie koud wordt afgetapt hebben de meeste problemen, zegt De Cock. "De vuilste olie blijft achter. De nieuwe olie lost de sludge op en is direct verzadigd. We zien dat vaak bij TwinAir motorblokken die een paar duizend over de verversingstermijn zijn. Een dag na het olie verversen hebben ze storing. Dat komt omdat de nieuwe olie de vervuiling gaat verplaatsen. Als je zo’n kleppenblok na 80.000 km opent, kan er asfalt uitkomen.”

Het is dus verstandig om de verversingstermijn bij de Fiat TwinAir motoren te respecteren en om het blok echt goed heet te rijden voordat je de olie aftapt. “Als de olie bloedheet is, loopt de olie het beste af en is het vuil zwevend, zodat het ook uit het blok verdwijnt”, stelt De Cock.

Zijn er toch problemen met de motorloop en staan er foutcodes in het EOBD-geheugen, dan biedt additievenspecialist Mécatech hiervoor een oplossing. Het vuil kan met additieven worden opgelost, mits daarvoor de juiste procedure wordt gevolgd: “Rijden met flush is de enige oplossing”, aldus Huub, “alleen dan komen de additieven echt in het kleppenblok van de TwinAir-motor.”


Fiat TwinAir reinigen stap voor stap

Monteur Raoul Teeuwen van Autoservice Wagemans in Born laat zien hoe het reinigen in zijn werk gaat.

Ontdek meer

1

Codes uitlezen

Sluit de diagnosecomputer aan en lees de codes. Vaak vind je code P1061 (Inlaat-magneetklep klepslagregeling cilinder 1), ook vaak P1051 (misfire) of P0300 (cilinders slaan willekeurig over). Koppel de diagnosecomputer weer af.


2

Olie afzuigen

Zuig wat motorolie af tot het oliepeil op minimum staat. Dat moet omdat er 600cc MécaTech Oil Flush moet worden toegevoegd.

Leer meer

3

Flush toevoegen

Voeg een fles MécaTech NCH Oil Flush toe aan de motorolie in het carter en plaats de dop/peilstok terug.

 4

Rijden

Rijd een paar honderd kilometer met de auto op een parcours waarop veel deceleraties plaatsvinden. Er komt namelijk alleen verse olie in het Twin-Air bedieningsblok tijdens het decelereren.

5

Opnieuw flush toevoegen

Voeg een fles MécaTech Flush Accelerator toe aan de motorolie in het carter. Deze toevoeging maakt nog meer vuil uit het blok los.

6

Laat de motor draaien

Laat de motor twee uur lang op 1500 toeren draaien, geef regelmatig even gas. Sluit hierbij desgewenst een waterstofgenerator op de luchtinlaat aan. De waterstof bindt koolstof in de luchtinlaat en in de motor en verbrandt dit in de cilinders, waardoor de luchtinlaat en de verbrandingskamer ook schoon worden.

7

Olie verversen

Tap de olie af, verwissel het oliefilter en vul het carter met verse motorolie.

8

Motor warm rijden

Rijd de motor warm totdat de olietemperatuur minstens 80° heet is. Voeg vervolgens een flesje MécaTech GDA Evolution toe. Dit reinigt nog verder en geeft een coating op het oppervlak die aanhechting van nieuw vuil voorkomt.

9

Sporten

Rijd een goed kwartier sportief met de Fiat totdat er geen witte rook meer uit de uitlaat komt. De witte rook is afkomstig van het solvent in de GDA-toevoeging. Deze verdampt en komt via de carterontluchting en de cilinders in de uitlaat.