Samenwerking Autotrust en Dupag group is een feit.

2022 stond voor de Dupag Group in het teken van groei. Groei werd mede vormgegeven door strategische samenwerkingen. Dit artikel gaat over zo’n samenwerking die 2022 heeft gevormd. En misschien wel de jaren die erop volgen.

Autotrust is marktleider in autogaranties en onderhoudsabonnementen. “Het succes achter Autotrust is ons team. Klantgericht handelen staat bij ons voorop.”, aldus Frouwke Herder, directeur van Autotrust, op de website. En het zijn de klanten van Autotrust die eigenlijk in dit artikel de hoofdrol spelen. Want om hen draait het allemaal, ook voor ons.

Garantie- en claimprocessen

Autotrust werkt voornamelijk in dienst van garagisten en autobedrijven. Voor hen nemen ze garantie- en claimprocessen uit handen. Dat doen ze door middel van verschillende garantievormen. Één zo’n vorm is het OpenWaranty-systeem, waarbij de verkopende partij verantwoordelijk blijft voor het afleveren van een betrouwbare occasion maar Autotrust het volledige garantie- en claimproces beheert. Een goede aflevering en lage garantiekosten hebben namelijk invloed op de garantieprijs en dát is interessant voor het bedrijf. Een andere manier is door middel van variabele producten.

De totstandkoming van de samenwerking

Wij zagen steeds meer claims en klachten binnenkomen, die te maken hadden met de interne vervuiling van meerdere systemen. Dit had verschillende oorzaken, waaronder aangescherpte milieueisen, of motoren die steeds vaker ‘gedownsized’ worden. Ook het ‘nieuwe’ rijden heeft invloed op de uitstoot en vervuiling. Door de lage toerentallen komt de motor minder goed of soms helemaal niet meer op bedrijfstemperatuur..”, zegt Henk Altena, claim engineer bij Autotrust.

Uiteindelijk kwam Autotrust tot de conclusie dat vervuiling niet altijd vervanging betekent, en dat reiniging veel problemen kan verhelpen. Dit leidde tot gesprekken met de Dupag Group. Wat Autotrust vooral aansprak, was onze technische kennis. Altena: “Het zijn allemaal technische mannen en vrouwen met veel praktische kennis en ervaring, waardoor de juiste adviezen en expertises direct beschikbaar zijn.”.

In het begin werd onze kennis en expertise ingeschakeld bij claims waar vervuiling een grote rol speelde. Een van onze collega’s kwam op locatie om het voertuig te controleren, om vervolgens direct een advies uit te brengen of reiniging nog een rol kon spelen, of dat het betreffende onderdeel vervangen moest worden.

Deze samenwerking beviel van beide kanten bijzonder goed. Dit was het vertrekpunt voor een alsmaar intensiverende samenwerking.

Huub de Cock, technisch directeur van de Dupag Group: “We hadden al vanaf het begin een langdurige samenwerking voor ogen. Vervolgens hebben we stap-voor-stap en één succesmoment per keer onze samenwerking steeds verder uitgebreid. Zo is er een fijne, ongedwongen groei ontstaan.”.

Hoge verwachtingen

“Doordat we gaandeweg zagen dat reiniging veelal resulteerde in lagere claimkosten, wilden we dit ook verder uitbreiden bij onze Open Warranty-klanten.”zegt Altena. “Zij hebben hier natuurlijk een groot belang bij, want als de garantiekosten zakken, zal ook de garantieprijs dalen, wat in het voordeel van het betreffende bedrijf is.”.

Samen werkten we de testcase uit, waarbij een investering aan de voorkant, voor de aflevering van de occasion, veel hoge reparatiekosten achteraf kon voorkomen. Die investering bleek een reiniging vooraf te zijn. Dat zou per auto ongeveer €50,- kosten maar hoge garantiekosten, zoals een defecte katalysator á €700,-, besparen.

Altena: “Samen gingen we de uitdaging aan bij één van onze klanten. En gezien de ervaringen met Dupag en hun producten, waren de verwachtingen op voorhand al redelijk hoog.”.

“Dit hadden we eerlijk gezegd niet verwacht”

Na zes maanden evalueerden we de testcase en werden alle door ons behandelde auto’s bekeken. En wat bleek: na zes maanden was er geen enkele claim geweest op vervuiling of olieverbruik!

Ondanks de hoge verwachtingen hadden we deze resultaten eerlijk gezegd niet verwacht, we waren ontzettend enthousiast.”, zegt Altena. En wij waren natuurlijk ook bijzonder blij met deze uitslag die zonder meer aantoont dat reinigen voor aflevering wel degelijk invloed heeft op de garantiekosten, en dus loont!

Nu, wéér 6 maanden verder, zijn wederom alle claims onderzocht. Er zijn slechts enkele claims geweest. Er zullen namelijk altijd auto’s zijn die op voorhand al een onderhoudshistorie hebben waarbij reiniging niet meer voldoende helpt. Desondanks zijn het aantal claims en de daaruit voorvloeiende kosten ten opzichte van eerdere jaren drastisch vermindert, en kunnen we nog steeds spreken over een groot succes.

We merken dat onze klanttevredenheid en die van de eindgebruiker hoger wordt na gebruik van deze producten. Wij adviseren dan ook inderdaad bij elke claim die veroorzaakt wordt door vervuiling, om gebruik te maken van de producten van Dupag.” – Henk Altena, Autotrust

Exclusieve deal voor alle Dupag-klanten

Naar aanleiding van eerder testen is dit voorstel bij meerdere Open Warranty-klanten van Autotrust onder de aandacht gebracht. “We merken dat onze klanten (ook variabele klanten of juist netwerkgarages) steeds vaker gaan werken met de producten en de technische kennis van Dupag.”, zegt Altena. “Mede daarom hebben we een exclusieve aanbieding gemaakt waar ook de klanten van Dupag van profiteren, namelijk 10% korting op elke garantie die wordt afgesloten bij Autotrust.”.

Wij zijn natuurlijk bijzonder blij met de (h)erkenning van een dusdanige naam uit de markt. De Cock: “Autotrust ambieert de grootste garantieleverancier van Nederland te worden. Dat kunnen ze alleen bereiken door kwaliteit te leveren. Maar kwaliteit is méér dan een goed product. Dat heeft ook te maken met de juiste organisatie-inrichting, en buitengewoon goede klantenservice. En ook daar wordt gretig gebruik gemaakt van onze kennis en kunde, bijvoorbeeld door samen écht goed te kijken naar wat er nu in de praktijk speelt, en hoe we daarop kunnen inspelen. Ook daar zie je weer die langetermijnvisie terug.”.