Een Euro 6-truck met een betrekkelijk lage kilometerstand geeft een motorstoring op het EGR-systeem. Na diagnose blijkt dat het EGR-systeem vervuild is geraakt, met name de venturibuis. Over de venturi wordt het drukverschil gemeten wat een maat is voor de luchthoeveelheid door het EGR-systeem. De drukverschilsensor gaf een afwijkend signaal af, wat duidt op een verstopping van het EGR-systeem.
De vermoedelijke oorzaak van de vervuiling van het EGR-systeem
Laten we vooropstellen dat een EGR-systeem vervuild raakt, dat is normaal. Geen enkele verbranding in een zuigermotor is namelijk volledig en er zullen altijd schadelijke gassen en partikels de motor via het uitlaatsysteem verlaten.
Bij de meeste systemen worden de ongefilterde uitlaatgassen teruggevoerd naar de motorinlaat om diversen redenen, maar de belangrijkste is om de NOX-uitstoot te verminderen. Dit betekent dat roetpartikels uit de uitlaatgassen zich kunnen hechten aan de onderdelen van het EGR-systeem, met smoringen en foutmeldingen tot gevolg.
Een deel van dit probleem is te herleiden naar de techniek, de verbrandingstemperatuur en naar het gebruik van het voertuig. Een schoon brandstofsysteem met een zo fijn mogelijk inspuitbeeld zijn vereist voor een optimale verbranding. En dit is lastig: de verschillende onderdelen die bij dit proces zijn betrokken, zijn zeer nauwkeurig gefabriceerd en afgesteld; een beetje vuil kan dit proces al verstoren. Een slecht inspuitbeeld van de injector geeft te veel uitstoot doordat niet alle brandstofdelen voldoende zuurstof kunnen vinden en dus niet volledig kunnen verbranden. De theorie is dat de uitlaatvervuiling minder wordt, terwijl de praktijk laat zien dat de motorvervuiling en de hoeveelheid storingen door vervuiling juist toenemen!


De behandeling van het EGR-systeem
Op de eerste foto is de venturibuis te zien met bovenin de kanalen naar de drukverschilsensor, rechts de verstopte kanalen. Het onderdeel is gedemonteerd, en handmatig gereinigd met Cobra clean Carbo 1 In dit geval is ook gebruik gemaakt van 3mm boortje, een stukje ijzerdraad en een koperborsteltje om de kanalen vrij te krijgen. Na het schoonmaken van de delen werd alles weer gemonteerd en werden de foutcodes gewist. Als laatste werd het brandstofsysteem gereinigd met Mécatech TC3 en werd er een flinke proefrit gemaakt om de resultaten te testen.
Het resultaat van de behandeling
De testresultaten waren goed. De storing kwam niet terug tijdens de proefrit en werd dus succesvol opgelost. Wel adviseren we om het EGR-systeem nogmaals te controleren bij de volgende onderhoudsbeurt. Zoals we eerder schreven is dit systeem is bijzonder gevoelig voor vervuiling en daarom is onderhoudsmatig reinigen aan te raden.

Cobra Clean Carbo-1
Carbo-1 is een multifunctioneel reinigingsschuim. De krachtige formulering is speciaal ontwikkeld voor het oplossen en verwijderen van alle operationeel veroorzaakte verontreinigingen in de verbrandingskamer van een motor.
Carbo-1 verwijdert koolstofresten in het gebied van de cilinderkop, met name op de kleppen, de zuigerbodem, zelfs tot aan de olieschraapveer. Maar het reinigt ook de zittingen van inlaat- en uitlaatkleppen. Resten in de EGR-klep, de turbo en het luchtinlaatsysteem worden ook effectief verwijderd door Carbo-1.

Mécatech TC3
Reinigt het complete brandstofsysteem en verbrandingsruimte van elke dieselmotor en optimaliseert uitlaatgasnabehandeling
- Het meest effectieve en geconcentreerde product bij klachten of storingen
Reinigt effectief vanuit brandstoftank
Vermindert vervuiling via EGR systeem
Gebruiken bij zware vervuiling en gevoeligheid daarvoor
Optimaliseert brandstofverbruik en roetuitstoot
Effectief van beurt tot beurt
Meer weten over deze case?
Wilt u meer weten over deze case? Neem dan contact met ons op, dan vertellen we u er meer over!