Hulp bij diagnose en endoscopisch onderzoek.
In iedere werkplaats komt het regelmatig voor; een motorstoring, fouten in het uitlaatgasnabehandeling-systeem, koelproblemen, turbo storingen, haperingen in de aandrijving etc: Wij bieden hulp bij diagnose en endoscopisch onderzoek.
In veel gevallen, zullen uw monteurs er hun handen niet voor omdraaien. Toch zijn er ook hardnekkige gevallen, waarbij er regelmatig veel zoekuren op worden geklokt. Veel klachten, zoals olieverbruik of het roken van de motor, zijn aan de buitenzijde lastig te beoordelen. Ook de werkelijke oorzaak van een falend onderdeel is soms slecht te verklaren.
Want zoals u weet, bieden wij kosteloos hulp bij diagnose en endoscopisch onderzoek.
Zo kunnen wij u helpen en tegelijkertijd ontdekken wat er speelt in de branches waar wij actief in zijn. Wij zijn dagelijks bezig met ons vak en delen graag de opgedane kennis met u. Het goed ‘lezen’ en beoordelen van een endoscoopbeeld, wordt geleerd door ervaring. Onderzoek met behulp van een endoscoop, betekent tijdwinst en is voor ons belangrijk wanneer we een reiniging gaan uitvoeren. Op deze manier kunnen wij namelijk een goede inschatting maken of een behandeling met onze producten zinvol is. Wanneer er schade is geconstateerd, krijgt u een kopie van de filmpjes zodat u uw klant op de hoogte kunt houden over wat er aan de hand is.
Doordat we veel onderzoeken doen, zijn er al diversen behandelingen ontwikkeld welke succesvol zijn gebleken.
Soms vragen veelvoorkomende problemen ook om een nieuw product. Daarom houden wij onze importeur en de technische staf op de hoogte van alle storingen in het land.
Wij blijven ons continu ontwikkelen, zodat u verzekerd blijft van een goede service. Hierbij houden we u op de hoogte over de nieuwste mogelijkheden op het gebied van chemisch reinigen.
Kortom een samenwerking die verder gaat dan alleen het leveren van MécaTech producten!
Voorbeelden die wij tegenkomen:
Hieronder ziet u een afbeelding welke wordt gezien vanaf de zuiger naar boven, tegen de cilinderkop aan. Hierbij zijn de 4 kleppen en de cilinderkop te zien met veel putjes waarbij ook 2 kleppen naast de zittingen staan. Door stukjes die afkomstig zijn van de klep en klepzitting, zijn de zuiger en cilinder onherstelbaar beschadigd geraakt.

Hierbij ziet u ook een close-up van een beschadigde klep, klepzitting en van een klein
stukje cilinderwand van dezelfde motor. De klant kon zonder veel demontagewerk, juist worden ingelicht over de schade van zijn truck.

In veel gevallen kunnen we inlaatklepvervuiling zichtbaar maken, door via het spruitstuk naar binnen te gaan. Soms zijn de kleppen ook te controleren via de cilinder als de kleppen helemaal open staan. Bij grotere motoren kunnen we ook via de inlaatklep de cilinderwand controleren, zodat de verstuivers er niet altijd uit hoeven.

Op onderstaande foto zien we een roestig metaaldeel dat een koelkanaal in een radiateur verstopt. Hier waren er zeer veel van aanwezig. De radiateur is ondersteboven met behulp van een vuilwaterpomp gereinigd met Mécatech NCR. Het roestprobleem bevond zich in het motorblok; deze was onherstelbaar verroest. Preventief spoelen en een goede bescherming van de koelvloeistof hadden dit kunnen voorkomen.

Hieronder, onderzoeken we een intercooler van een dieselmotor.
Door de langdurige olienevel vanuit de turbo is er een plakkerige laag ontstaan bij de ingang van de koelkanalen in de intercooler. Dit geeft natuurlijk een slecht rendement op de luchtmassa die naar de motor gaat, met als gevolg: vermogensverlies en een hoger brandstofverbruik. Ook deze kunnen we reinigen met een mengsel van water en Mécatech NDH. Ook dit spoelen we door met een vuilwaterpomp tegen de normale stroomrichting in.

Af en toe worden wij ook verrast het een beeld waar we wat vaker naar moeten kijken (op de afbeelding zit aan de onderkant de zuiger). ‘Staan die hoongroeven nu echt zo?’
Wanneer een klant klaagt over het olieverbruik en wij dit tegenkomen, is het voor ons meteen duidelijk.
Normaliter komen we bij deze klacht vervuilde hoongroeven en verbrandingskamers tegen. Wanneer het hoonpatroon rondom nog goed aanwezig is, kan een inwendige motorreiniging met Mécatech NCH Flush dit probleem bijna altijd oplossen.

Op deze afbeelding zien we een gat in de zuiger, vanuit de kom in de zuiger naar buiten, met als gevolg: een ernstig beschadigde cilinderwand. In veel gevallen is dit een gevolg van slechte inspuiting, maar ook te zwakke zuigers kunnen hier soms een rol in spelen.
Het inspuitbeeld is vaak goed zichtbaar in de zuigerkom, zodat we hierbij de oorzaak goed vast kunnen stellen. Vaak zien we dat de inspuiting, de oliefilm van de cilinderwand weggespoeld heeft; met vreters of hoongroefschade tot gevolg. Veel van deze gevallen zijn te voorkomen door het brandstofsysteem preventief te reinigen, waardoor de inspuiting correct blijft werken en de motor optimaal presteert bij het laagst mogelijke brandstofverbruik.

De foto hieronder toont een beschadigde katalysator. Deze heeft veel olie te verwerken gehad en is aan de achterzijde deels weggebrand en afgebrokkeld. Het is aan te raden om direct te controleren ná een turbo- of motorschade, of er brandstof, koelvloeistof of olie in het uitlaatsysteem aanwezig is. Normaal gesproken is het systeem nog te redden door deze meteen te reinigen.
Wanneer er achterbleven brandstof of olie in de katalysator of het roetfilter wordt verbrand, geeft dit onherstelbare schade.

Het team van Dupag biedt graag hulp bij diagnose en het endoscopisch onderzoek!
Meer weten?
Wilt u meer weten over deze stap-voor-stap? Laat het ons weten, dan vertellen we u er meer over. Graag zelfs! Deze stap voor stap downloaden? Ook dat is geen probleem.
Andere kennisartikelen
Deeltjestelling: actuele APK-problemen bij diesels
Vanaf 1 januari 2023 is de deeltjestelling een onderdeel van de APK bij dieselmotoren met een gesloten roetfilter. Wat weten we inmiddels? Download de bijgevoegde informatiebrochure over de actuele problemen rondom deze ontwikkeling!Andere kennisartikelen
Katalysator werking onvoldoende
Wij zijn van mening dat het delen van onze kennis en ervaring een grote meerwaarde is voor uw bedrijf. Het helpt u uw diagnosetijd te verkorten, kennis in de werkplaats te vergroten, het verhogen van uw werkplaatsomzet en een toenemende klanttevredenheid. Dit keer een...
Motorreiniging verhelpt hoog brandstofverbruik
Wij zijn van mening dat het delen van onze kennis en ervaring een grote meerwaarde is voor uw bedrijf. Het helpt u uw diagnosetijd te verkorten, kennis in de werkplaats te vergroten, het verhogen van uw werkplaatsomzet en een toenemende klanttevredenheid. Dit keer een...