Bij ons meldde een klant zich die ervaart dat zijn vrachtwagen méér olie verbruikt nadat diens inzet is veranderd van internationale ritten naar nationale ritten. De vrachtauto heeft 762.388 km gereden.

Vermoedelijke oorzaak van het olieverbruik

De motor bereikt niet meer de temperatuur die hij bij internationaal transport wél haalde. De vrachtwagen rijdt nu veel ‘rond de kerk’ en draait veel stationair, waardoor er bore-glacing is ontstaan. Dit is het afzetten van lak en vernis uit de olie in de hoonstrepen. Hierdoor verandert het oppervlak van de cilinder in een spiegel waar de olie niet op hecht. In deze situatie komt de olie langs de zuigerveren boven de zuiger uit, en wordt daar verbrand, wat dus een zware vervuiling van je zuigerveergroeven en topland oplevert.

Dit creëert een vicieuze vervuiligingscirkel waardoor de auto steeds meer olie ging verbruiken, een slechtere verbranding kreeg én een hoger brandstofverbruik realiseerde. En als je met reinigen niets doet, zal het uiteindelijk eindigen in een complete motorrevisie.

De behandeling om het olieverbruik tegen te gaan

  • Carterinhoud was 38 liter. Dus (volgens de flush-staffel) 6 Mécatech NCH Flush toegevoegd aan de oude motorolie.
  • De auto een dag laten werken met deze olie.
  • Daarna olie afgetapt en goed uit laten lekken, oliefilter vervangen en nieuwe olie gevuld met de goedkeuringen volgens fabrieksvoorschrift. Hiermee is de oliezijde van de motor incl. zuigerveer-groeven gereinigd.
  • Om de verbranding weer te optimaliseren en het topland van de zuiger te reinigen hebben we 1 liter Mécatech TC3 per 500 liter brandstoftankinhoud toegevoegd.

Resultaat na behandeling

Na 2500 km weer controle op olieverbruik uitgevoerd. Deze was nu tot het minimum beperkt.

Olieverbruik - bore-glacing | Dupag Group

Duidelijk zijn de hoonstrepen te zien, hier is niets mis mee, maar aan de felle reflectie op de cilinderwand is te zien dat hier sprake is van bore-glacing.

Olieverbruik - zuigerveren | Dupag Group

Duidelijk is te zien dat de olie niet met de zuigerveren naar beneden genomen wordt, maar dat de olie boven in de cilinder gedrukt word waarna hij naar beneden drupt.

Olieverbruik - zuigerbodem | Dupag Group

Op de zuigerbodem zit een hele dikke laag verbrandde olie die ook tussen de zuigerveergroeven en op je topland zit.

Deze producten bestellen?

NCH Oil Flush van Mécatech tegen olieverbruik

Reinigt effectief en veilig het volledige motoroliesmeersysteem

  • Verwijdert lakafzettingen, black en white sludge
  • Reinigt klepstoters en kettingspanners intensief, zorgt voor functieherstel
  • Stabiliseert compressie-einddruk
  • Optimaliseert werking oliepomp en oliedruk
  • Neutraliseert zuur en verbrandingsresten
TC3 Petrol Clean tegen olieverbruik

Reinigt het complete brandstofsysteem en verbrandingsruimte van elke benzinemotor en optimaliseert uitlaatgasnabehandeling

  • Het meest effectieve en geconcentreerde product bij klachten of storingen
  • Reinigt effectief vanuit brandstoftank
  • Vermindert vervuiling via EGR systeem
  • Gebruiken bij zware vervuiling en gevoeligheid daarvoor
  • Optimaliseert brandstofverbruik
  • Effectief van beurt tot beurt