Motorreiniging verhelpt hoog brandstofverbruik
Wij zijn van mening dat het delen van onze kennis en ervaring een grote meerwaarde is voor uw bedrijf. Het helpt u uw diagnosetijd te verkorten, kennis in de werkplaats te vergroten, het verhogen van uw werkplaatsomzet en een toenemende klanttevredenheid.
Dit keer een truck met een kilometerstand van 950.000 km, met een verhoogd brandstofverbruik. De truck heeft een reikwijdte van 1 liter op 2.9km. Verder heeft het voertuig geen problemen of klachten.
Vermoedelijke oorzaak
Na overleg met de werkplaats en een endoscopische controle van het voertuig, lijken vervuilde injectoren het probleem te veroorzaken, die geven een verstoord inspuitbeeld. Dit kunt u herkennen aan de inspuitvorm op de cilinderkop en of zuigerbodem (zie foto’s als voorbeeld).

Verstoorde inspuiting

Goede inspuiting

Vervuilde injectorneus
De behandeling (motorreiniging)
Bij deze behandeling hebben we de hele motor inwendig gereinigd.
We hebben 1,3Liter Mécatech NCH oil flush toegevoegd aan een carterinhoud van 35 liter olie.
Voor het brandstofsysteem hebben we een jerrycan van 20 liter genomen met hierin 10 liter diesel, waaraan we 1 Liter Mécatech TC3 hebben toegevoegd.
De aan- en afvoer van het brandstofsysteem hebben we in de jerrycan gedaan, zodat het systeem spoelt.
Vervolgens hebben we de motor 2,5 uur op verhoogd toerental laten draaien. Aansluitend zijn de olie en het oliefilter vernieuwd. Aan de nieuwe olie is Mécatech AFM toegevoegd, om vervuiling te voorkomen.
Resultaat van de motorreiniging
Na de behandeling is de truck gaan rijden en heeft men na een paar weken al resultaat kunnen meten. Het verbruik is gedaald en het voertuig haalt nu 1:3.4 wat voorheen 1:2.9 was. Perfect.
Deze praktijkcase is een goed voorbeeld van wat een grondige motorreiniging doet, ook op het gebied van brandstofkostenbesparing.
Hieronder vindt u de methode en materialen om een brandstofsysteem effectief te reinigen. De verbetering is zeker geen toverij maar makkelijk en duidelijk te verklaren: de inspuiting is enorm verbeterd door de verwijderde vervuiling en door de compressie die hersteld is door de behandeling. Deze combinatie zorgt ervoor dat de motor weer op zijn oude rendement draait.
Werkwijze reinigen gehele brandstofsysteem dieselmotoren
Benodigdheden:
- Transparante 20 liter jerrycan met daarin 10 liter diesel.
- 1 Liter Mécatech TC3
- Nieuwe brandstoffilter(s)
- Eventueel slangen om aanvoer/retourleidingen te verlengen.
Indien mogelijk vooraf correctiewaardes/aansturing verstuivers controleren dan heb je na de reiniging een vergelijk wat het gedaan heeft.
Je neemt de kan met 10 liter diesel en daar voeg je de producten aan toe. Daarna neem je aan het tankelement (bij trucks) zowel de aan als de afvoer los en verlengt deze indien nodig, daarna steek je beide leidingen zover in de jerrycan dat deze de brandstof continue aan kan.
Vervang nu het brandstoffilter en ontlucht het systeem. Als dit gedaan is start je de motor en verhoog je het toerental tot ongeveer 1250-1300 tpm en laat hem voor een tijd van 2,5 uur op dit toerental draaien, mag ook langer, na verloop van tijd zie je dat de vloeistof in de jerrycan donkerder wordt (dit is de vervuiling die uit het systeem komt).
Als de tijd verstreken is sluit je alles weer origineel aan en schenk je het restant wat in de jerrycan zit in de brandstoftank (vuildeeltjes die klein zijn worden door het brandstoffilter afgevangen en is op grote tank minimaal, grotere vuildelen/water niet mee schenken in tank).




Andere nieuwsartikelen
Een geslaagde relatiedag van Dupag Group
Zaterdag 14 mei organiseerden we een leuke, actieve dag voor al onze relaties. Onze eigen techneuten waren er, maar ook van Mecatech en Fuchs; sommige speciaal vanuit het buitenland om de kennis die zij hebben met iedereen te kunnen delen. Unieke activiteiten Naast...
Kom naar de Infra Relatiedagen
Op 29, 30 en 31 maart vinden de Infra Relatiedagen plaats, in de Evenemetenhal in Hardenberg. En wij zijn er ook bij! Sterker nog, we zijn standhouder, samen met partners MecXellent: Fueling Tomorrow en Fuchs Lubricants 𝗢𝘃𝗲𝗿 𝗱𝗲 𝗜𝗻𝗳𝗿𝗮 𝗥𝗲𝗹𝗮𝘁𝗶𝗲𝗱𝗮𝗴𝗲𝗻 De Infra Relatiedagen...
Hoe houdt u de garantiekosten beheersbaar?
Het is een dilemma van iedere occasionverkoper: hoe voorkom ik dat kosten in de garantieperiode de marge tenietdoen, of erger, dat er geld achteraan moet? En hoe ga ik om met een storing als de koper van ver buiten de regio komt? Een uitdaging die nog groter wordt nu...