Storingen in MultiAir-systeem

jan 5, 2022Kennis

Wij zijn van mening dat het delen van onze kennis en ervaring een grote meerwaarde is voor uw bedrijf. Het helpt u uw diagnosetijd te verkorten, kennis in de werkplaats te vergroten, het verhogen van uw werkplaatsomzet en een toenemende klanttevredenheid. 

Dit keer een vervuiling die we bijna dagelijks tegenkomen en die veel discussie aan de balie oplevert: een MultiAir-motor die kort na de beurt problemen geeft. Vaak is dit te voorkomen door een reiniging met de juiste producten tijdens de beurt.

De oorzaak

Motorolie heeft onder andere de taak om motoren inwendig schoon te houden en de smering van cruciale onderdelen te waarborgen. Echter, door de veroudering van de motorolie (óók van of juist bij volsynthetische motorolie), een gebrek aan reinigende capaciteit, een verminderde oliekwaliteit en een zeer geringe doorstroming, ontstaan lakafzettingen in de hydraulische systemen.

Tijdens de opwarmfase zullen de koude en harde lakafzettingen door de toenemende temperatuur zachter worden, waarbij deze eerst heel taai en stroperig worden. Hierbij treedt verkleving van delen op waardoor nokkenasverstellingen van tijd raken, bijgeluiden hoorbaar zijn en de klepbediening van MultiAir-systemen storing gaat vertonen. Als zo’n MultiAir-unit dan geopend wordt, wordt de sterk vervuilde motorolie zichtbaar. Dit veroorzaakt verkleving, of ‘stick-slip’, met afwijkende klepopeningen van de MultiAir-unit en een timingverschil van de nokkenasverstellingen tot gevolg. De elektronica detecteert de afwijking en meld uiteindelijk een storing door de MIL te laten branden.

Omdat er maar weinig doorstroming van motorolie in deze systemen plaatsvindt, zullen de opgebouwde vervuiling en lakafzettingen in deze systemen toenemen, waardoor uiteindelijk de juiste functie verstoord wordt, met klachten van bestuurders en storingen tot gevolg.

Behandeling

Om de motor en alle kleine oliekanalen te reinigen en de lakafzettingen op te lossen, wordt vóór de olieverversing de motor gespoeld met Mécatech NCH oil flush.

Als vervolgens Cobra clean Hydraulic care wordt toegevoegd aan de nieuwe motorolie, zal er een na-reiniging plaatsvinden en het additiefpakket van de motorolie worden ondersteund zodat de motorolie in staat is om inwendige motorvervuiling te verminderen en daarmee lakafzetting kan voorkomen.

Resultaat

In één woord: uitstekend. Normaliter komen veel auto’s na een olieverversing terug met storing op het MultiAir-systeem, zowel bij dealers, merkspecialisten als in de vrije werkplaatsen -ook daar waar de voorgeschreven motorolie is gebruikt.

Één van onze gewaardeerde klanten heeft eens meer dan 50 MultiAir-motoren gereinigd en Cobra clean Hydraulic Care aan de nieuwe motorolie toegevoegd. Het gevolg: niet één auto kwam terug met klachten op het MultiAir-systeem.

Ook bij nokkenasverstellingen is er een grote slagingskans. Ze zijn namelijk zelden defect maar meestal vervuild.

De producten

NCH Oil Flush van Mécatech tegen olieverbruik

Mécatech NCH Oil Flush

  • Reinigt effectief en veilig het volledige motoroliesmeersysteem.
  • Verwijdert lakafzettingen, black en white sludge.
  • Reinigt klepstoters en kettingspanners intensief, zorgt voor functieherstel.
  • Stabiliseert compressie-einddruk.
  • Optimaliseert werking oliepomp en oliedruk.
  • Neutraliseert zuur en verbrandingsresten.
Cobra Clean Hydraulic Care | www.dupag.nl

Cobra Clean Hydraulic Care

Hydraulic Care reinigt de hydraulische klepstoters & nokkenasverstelling en herstelt de werking. Het houdt zuigerveren en zuigerveergroeven schoon, en verminderd de vorming van sludge in de motorolie.

Het middel wordt toegevoegd na olieverversing en zal de gehele verversingsperiode in de olie actief blijven. Door de sterke eigenschappen worden de kleine doorvoerkanalen gereinigd en voorkomt het nieuwe opbouw van vervuiling, gomaanslag en lakafzettingen in oliekanalen. Hydraulic Care is compatibel met alle typen motoren.

Hydraulic Care reinigt de kleine kanalen in het oliesysteem en houdt deze schoon van vervuiling. Verder elimineert het geluiden van tikkende klepstoters en herstelt het de werking van nokkenasverstelling. Hydraulic Care is op basis van “No SAPS” en heeft geen nadelige gevolgen voor SCR, Katalysator of roetfilter.

Andere kennisartikelen

Deeltjestelling: actuele APK-problemen bij diesels

Deeltjestelling: actuele APK-problemen bij diesels

Vanaf 1 januari 2023 is de deeltjestelling een onderdeel van de APK bij dieselmotoren met een gesloten roetfilter. Wat weten we inmiddels? Download de bijgevoegde informatiebrochure over de actuele problemen rondom deze ontwikkeling!Andere kennisartikelen

Lees meer
Hulp bij diagnose en endoscopisch onderzoek.

Hulp bij diagnose en endoscopisch onderzoek.

In iedere werkplaats komt het regelmatig voor; een motorstoring, fouten in het uitlaatgasnabehandeling-systeem, koelproblemen, turbo storingen, haperingen in de aandrijving etc: Wij bieden hulp bij diagnose en endoscopisch onderzoek. In veel gevallen, zullen uw...

Lees meer
Katalysator werking onvoldoende

Katalysator werking onvoldoende

Wij zijn van mening dat het delen van onze kennis en ervaring een grote meerwaarde is voor uw bedrijf. Het helpt u uw diagnosetijd te verkorten, kennis in de werkplaats te vergroten, het verhogen van uw werkplaatsomzet en een toenemende klanttevredenheid. Dit keer een...

Lees meer