Dit keer een 4 cilinder-benzinemotor met turbo zonder variabele geometrie. De klant belde dat de er een auto binnen stond met de melding “Cilinderoverslag willekeurig” en melding “Luchtmassa hoeveelheid niet plausibel”. De storing komt er onwillekeurig in maar wel altijd in de opwarmfase. De garage heeft de bobine en bougies al vervangen en daarna de luchtmassameter. Ook een inspectie van de inlaatkleppen op vervuiling leverde niets op.
Toen we ter plaatse kwamen hebben we eerst endoscpoisch onderzoek verricht. Dat wees inderdaad uit dat klepvervuiling niet aanwezig was. Echter wat wel te zien was op een klep dat deze niet helemaal afsloot op de zitting.

Hier is te zien dat de klep niet helemaal perfect sluit.
Hierna de compressietest uitgevoerd met dit resultaat.

Bij een nadere inspectie van de klepstelen was te zien dat deze geel waren en blonken. Dat gaf de indicatie dat er veel verglazing aanwezig was op de stelen. Door deze verglazing kan het dus voorkomen dat de klep kortstondig iets open blijft omdat met name in de opwarmfase de verglazing weer zacht en plakkerig wordt.
We adviseerden om met de Mécatech NCH Oil Flush ongeveer 300 tot 500 km te rijden omdat dat de enige manier is om de flush langs de klepgeleiders te krijgen en zo daar te reinigen; het liefst verspreid over een paar dagen zodat warm koud de kans krijgt om mee te helpen bij de reiniging.
Aansluitend bij terugkomst adviseerden we de Mécatech Flush Accelerator toe te voegen aan de olie en nog eenmaal de motor goed warm te draaien, zonder te rijden. Vervolgens moest de olie worden afgetapt, een nieuw filter worden geplaatst en de voorgeschreven olie worden toegevoegd. Als laatste werden de storingen gewist en een proefrit gemaakt.
Bij terugkomst de compressie weer gemeten met onderstaan resultaat.
Conclusie:

Klant rijd naar volle tevredenheid zonder storingen.
De noodzaak om met de huidige hydraulische complexe systemen, denk aan bv variabele kleptiming, variabele lighoogte, Multi-air modules, rijdend te flushen over langere tijd (geen 50 km) is wel meer dan eens, en nu ook weer bewezen. De kanaaltjes zijn zo klein, de oliestroom zo minimaal dat met een statische flush of 50 km rijden geen tot te weinig/kortdurend resultaat wordt geboekt.
Daarna vullen met een olie die de fabriek voorschrijft (of een merk wat de goedkeuring heeft. Vaak komen we de kreten “Meets the requirments” of “According to the specifications of…” tegen . Maar dat zegt uiteraard helemaal niks over de kwaliteit. Dit zet veel mensen op het verkeerde been waardoor ze denken dat het de goedkeuring heeft. En dus alsnog een mindere kwaliteit gebruiken waardoor de problemen weer gewoon terugkomen.
Meer weten?
Wilt u meer weten over onze cases of onze producten? Laat het ons weten, dan vertellen we u er graag meer over. Neem contact met ons op via het contactformulier of bel ons direct.