Twin-air en multi-air motoren zijn gevoelig voor olievervuiling. Deze olievervuiling is toe te wijden aan verschillende oorzaken, maar een van de belangrijkste is het lange interval. Doordat uw klanten kunnen doorrijden met vuile olie kan er een storing in de module ontstaan. We hebben gezocht naar een echt werkende oplossing bij deze problemen. En we zijn trots te melden dat we nu samen met Fiat België testen hebben uitgevoerd met een positief resultaat.
In de basis zijn er een bepaald aantal belangrijke zaken waarmee u rekening moet houden bij onderhoud.
- Vervang olie en oliefilter door de aangeschreven olie soort en gebruik een olie met een lange reinigende werking. Merken van een A kwaliteit hebben een langere reinigende werking. (Castrol, Fuchs bijvoorbeeld).
- Adviseer de klant om niet om de 30.000 km olie te wisselen, maar liever rond 15.000km
- Vervang in ieder geval om de oliewissel het kleine oliefilter die in de cilinderkop zit. Er zijn verschillende soorten en maten (foto als voorbeeld).

Echter is dit helaas nog niet de garantie dat het dan lang goed gaat. Hoe de klant omgaat met de auto is ook van belang. Vaak rijden klanten lage toeren, korte ritjes, goedkope benzine (E10) en langer doorrijden dan het aangegeven interval. Daarom adviseer ik om dit type motor elke beurt te flushen. Dit kan met onze NCH oilflush of de flush accelerator.
- Met de NCH oilflush rijdt de klant zelf minimaal 500km en in ieder geval een langer traject met wisselende toeren. Voeg de NCH toe aan de oude olie. Daarna olie wisselen.
- De flush accelerator kan bij de werkplaats zelf gebruikt worden. Voeg de flush toe aan de oude olie en laat de motor voor 1,5 uur stationair draaien. Tijdens deze anderhalf uur volgt er 5 keer een handeling. De handeling is toeren op laten lopen tot 2500, 10-15 seconden vast houden en in een keer gas los en dit 5 keer herhalen. Dus 5×5 de toeren verhogen. Daarna olie verwisselen.
Komt er een klant binnen met een storing aan het multi-air of twin-air module dan is onze werkwijze om deze intensiever te reinigen. Hiervoor adviseren we een combinatie van NCH en flush accelerator en gaat als volgt:
Stap 1
- NCH oil flush toevoegen aan de oude olie
- Tussen 300 en 500 KM rijden (meer dan 500 KM geen probleem en hoe meer KM tot 500 geeft een beter resultaat)
- In ieder geval twee of drie keer een langere afstand rijden om temperatuur te verhogen. (Laat de monteur de eerste keer doen, met wisselende toeren en zwaarder belast.
Stap 2
- Klant komt terug met de auto.
- Bij de oude olie en NCH Flush accelerator toevoegen.
- De auto 1,5 uur stationair laten draaien.
- In dat 1,5 uur 5 á 6 keer het toerental verhogen naar 2500 toeren. Dit 10-15 seconden vasthouden en dan in één keer gas loslaten (niet geleidelijk) Herhaal dit proces 5 keer achter elkaar.
- Olie aftappen
- Nieuwe voorschreven olie vullen en filter vervangen.


Meer weten?
Wilt u meer weten over onze cases of onze producten? Laat het ons weten, dan vertellen we u er graag meer over. Neem contact met ons op via het contactformulier of bel ons direct.